.
.

divendres, 5 de setembre del 2014

Benvinguts al nou curs escolar!



Queden 9 dies perquè els nostres infants diguin adéu a les seves vacances i tornin a les aules. L’adaptació a la rutina després del període de vacances pot ocasionar determinades alteracions emocionals i físiques als infants que han de recuperar el seu ritme habitual quant als horaris, alimentació i activitats en molt poc temps.
Des del Centre Psicològic Cubelles us volem donar unes recomanacions per fer aquesta tornada més agradable:
- Adaptar el seu horari de forma gradual i anticipada.  Fer una adaptació progressiva: és recomanable adaptar els horaris dels infants a les rutines escolars una setmana abans que comencin l'escola, per evitar alteracions transitòries com cansament, ansietat, decaïment i fins i tot depressió. Es poden adaptar tots els ritmes del nen al nou horari avançant cada 3 dies aproximadament totes les accions com aixecar-se, esmorzar, dinar , sopar i l'hora d'anar a dormir, de manera que anirem fent una adaptació progressiva al nou horari típic de l'etapa escolar.

- Aconsellem complir els horaris fins i tot els caps de setmana, aprofitar les vacances per instaurar un hàbit tan saludable com és l'esmorzar en família i preparar amb ells el material escolar.

-Introduir algunes tasques amb temps acotat.

- Afavorir el contacte amb les seves noves eines de treball (nous llibres, nou material fungible, nova motxilla, comentar i triar les activitats extraescolars...)

- Explicar els punts positius de l’escola: aprendre, fer amics o jugar, descobrir, compartir, triar, cantar, representar, guanyar autonomia, fer-se gran, fer un curs de més gran...

- Transmetre tranquil·litat, els li donarà seguretat i confiança en ells mateixos.

- Es recomana que els pares adoptin una actitud sempre positiva que els ajudi a superar aquest període d'adaptació. Cal acompanyar-los el primer dia d’escola, evitant fer traumàtic el moment de la separació; i recollir-los sent puntuals i mostrant-nos alegres, interessant-nos per tot el que ens expliquen sobre la seva experiència. Així mateix, mai transmetre'ls la nostra ansietat, pors i mandra a l'hora d'haver de tornar als nostres respectius treballs.

- Oferir responsabilitats (segons l'edat), guanyarà en autonomia (posar la taula, recollir roba bruta, endreçar joguines, ajudar a treure la compra...).

- Dedicar temps a un esmorzar energètic  (a poder ser en família) per tal de comentar alguns dels objectius del dia, tasques o matèries que haurà de fer, extraescolars, persona que els recollirà a l’escola...

- Marcar un temps per a les tasques diàries: sempre a la mateixa hora i en el mateix espai. Important: el temps s'ha d'establir gradualment. Organitzar les rutines de forma visual, sovint ajuda molt a què els infants puguin anticipar que vindrà després del que estan fent, els hi dóna molta seguretat.

- Preguntar sempre com ha anat el dia i què ha fet (formular preguntes tancades, NO “com t’ha anat?”, ja que és molt ambigua i sovint no contestaran o diran que “bé”). Si sabem quines àrees li tocaven, preguntar de forma tancada “Què has fet avui a anglès? Quina cançó heu fet a música?”. Si volem una resposta sincera i real, sempre hem de procurar ser exactes en allò que preguntem.

- L'infant ha d'anar i ser feliç a l’escola, si no és així, alguna cosa no funciona.

- La tornada a l'escola després de les vacances pot generar desordres en el son dels infants que es desenvolupen " com una mena de jet lag ", per tant també s’aconsella establir rutines poc a poc. Després dels desajustos, l'absència d'horaris regulars i la pèrdua de rutines, el millor és prevenir i anar establint unes mínimes hores els dies previs a l'inici del curs escolar ".

CPC
Centre Psicològic Cubelles

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada